Dzi艣 opowiemy Wam o sposobach przechowywania przez komputery 8-bitowe danych na kasetach audio, a tak偶e jak dok艂adnie robi艂 to Commodore 64 i czemu by艂 w tym lepszy w rzeczywisto艣ci od lepszego na papierze Atari, o kt贸rym zreszt膮 te偶 opowiemy.

ERRATA:
5:20 – 8 ro偶nych cz臋stotliwo艣ci niesie sob膮 informacje nie o jednym bajcie, ale o 3 bitach (bo 2^3=8). Przy bajcie, co oczywiste, potrzebowaliby艣my 256 rodzaj贸w sygna艂u.

Gdy komputery 8-bitowe zacz臋艂y go艣ci膰 cz臋艣ciej w domach zwyk艂ych u偶ytkownik贸w zacz臋to rozgl膮da膰 si臋 za no艣nikami danych dost臋pnymi dla zwyk艂ych ludzi.

Nic wi臋c dziwnego, 偶e zainteresowano si臋 innym no艣nikiem – u偶ywanej ju偶 od lat – ta艣mie magnetycznej.

Rzecz jasna nikt nie zak艂ada艂, 偶e w domach pojawi膮 si臋 nagle czytniki profesjonalnych ta艣m wielko艣ci lod贸wki, ale tak si臋 sk艂ada艂o, 偶e w du偶ej cz臋艣ci domostw na stanie znajdowa艂y si臋 magnetofony i zwyk艂e kasety audio – s艂u偶膮ce do s艂uchania i nagrywania muzyki.

Musiano jeszcze tylko wybra膰 w jaki spos贸b cyfrowe zera i jedynki odzwierciedlane b臋d膮 w analogowym 艣wiecie d藕wi臋ku.

Jednym z pierwszych z popularnych standard贸w to opisuj膮cych by艂 CUTS czyli Computer Users鈥 Tape Standard u偶ywany mi臋dzy innymi w maszynach Acorn, BBC Micro, czy komputerach zgodnych ze standardem MSX.

Komputery takie jak Commodore i Atari nie korzysta艂y ju偶 ze zwyk艂ych magnetofon贸w, a posiada艂y w艂asne dedykowane ich rodzaje. Dzi臋ki temu komputer mia艂 pewno艣膰, 偶e sygna艂 odbierany i zapisywany, nie b臋dzie zale偶a艂 np. od ustawienia g艂o艣no艣ci, czy pokr臋t艂a bas贸w, jakie mo偶na by艂o znale藕膰 na wi臋kszo艣ci magnetofon贸w domowych, a co za tym idzie zapewni膰 wi臋ksz膮 niezawodno艣膰 rozwi膮zania.

W innych przypadkach sygna艂 z magnetofonu m贸g艂 by膰 za g艂o艣ny, za cichy lub mie膰 za bardzo zmienion膮 barw臋 d藕wi臋ku.

Opr贸cz dedykowanych magnetofon贸w dla komputer贸w Commodore – kt贸re nota bene dzia艂a艂y z wieloma maszynami – pocz膮wszy od PET贸w, poprzez VIC-20, C64 a na C128 ko艅cz膮c oraz magnetofon贸w dla komputer贸w Atari – r贸wnie licznych, cz臋sto magnetofony wbudowane by艂y w bry艂臋 samego komputera – co stosowano w wielu modelach r贸偶nych marek – w tym ZX Spectrum, Amstradzie, itp. Zalet膮 takiego rozwi膮zania by艂a kompaktowo艣c, wad膮 brak 艂atwej mo偶liwo艣ci jego wymiany – a jako, 偶e magnetofon jest urz膮dzeniem z du偶膮 ilo艣ci膮 cz臋艣ci mechanicznych – awarie nie by艂y mu obce.

Muzyka:
Matthew Huffaker, TEKNOAXE, CC 4.0

FACEBOOK:
http://www.FB.com/RetroGralnia