Bramki logiczne – zbudowane z przeka藕nik贸w, obecnie tranzystor贸w, najmniejsze elementy komputera operuj膮ce na zerach i jedynkach, prawdzie i fa艂szu. Jak dzia艂aj膮? Jak s膮 zbudowane? Co si臋 z nimi robi?

馃挵 WSPARCIE:
https://www.youtube.com/channel/UCA7G7bFVZxB5D9DrHKld2Ow/join

馃敶 ZASUBSKRYBUJ NASZ KANA艁!
https://www.youtube.com/retrogralniapl?sub_confirmation=1

馃敶SERWER DISCORD RG

Discord

W poprzednim odcinku cyklu podstaw informatyki opowiada艂em o tym, jak maszyny licz膮ce zmienia艂y si臋 – od mechanicznych maszyn analityczno-statystycznych pod koniec XIX wieku, poprzez komputery mechaniczne, oparte na na ko艂ach z臋batych, z pocz膮tku XX wieku, komputery elektromechaniczne oparte na przeka藕nikach, a偶 po elektroniczne oparte najpierw na lampach, a p贸藕niej tranzystorach, jakie pojawi艂y si臋 w po艂owie wieku XX.

Poprzednia cz臋艣膰 cyklu:

馃挕 Podstawy Dzia艂ania Komputer贸w: Przeka藕niki Elektryczne, Triody i Tranzystory

馃攲 Mechaniczne Pocz膮tki: Pierwsze Komputery Z1 / Z3

Spis tre艣ci odcinka:
0:00 Zapowied藕 odcinka
0:55 Co warto obejrze膰 przed odcinkiem?
1:10 Wsp贸艂czesne komputery to maszyny binarne
2:35 Algebra Boole’a – Logika Uk艂ad贸w Cyfrowych
4:13 Bramka NOT zbudowana na tranzystorze
6:47 Bramka AND zbudowana na tranzystorach
9:08 Bramka OR zbudowana na tranzystorach
10:54 Bramki jak wy偶szy poziom abstrakcji
11:50 Budowa bramki XOR na bramkach OR, AND i NOT
13:33 Bramki z negacj膮, czyli NOT, NAND, NOR i XNOR
13:53 Bramka Buf
14:23 Podsumowanie

W tym filmie opowiem, jak w艂a艣nie z tranzystor贸w mo偶na zbudowa膰 podstawowe uk艂ady logiczne komputera.

W poprzednim odcinku m贸wi艂em o tym, jak dzia艂a tranzystor. Dzia艂anie to mo偶na przedstawi膰 jako dzia艂anie zwyk艂ego przeka藕nika, czyli sterowalnego prze艂膮cznika elektrycznego, gdzie jedn膮 z elektrod mo偶emy oznaczy膰 jako wej艣cie, a jedna jako wyj艣cie. Trzeci膮 mo偶emy potraktowa膰 po prostu jako zasilanie.

W normalnym dzia艂aniu je艣li do wej艣cia steruj膮cego zasilanym tranzystorem doprowadzimy pr膮d, pojawi si臋 on r贸wnie偶 na jego wyj艣ciu uk艂adu. Mo偶na powiedzie膰, 偶e w tym momencie tranzystor jest te偶 uk艂adem wykonuj膮cym funkcj臋 boolowsk膮, tylko 偶e bardzo nudn膮.

Te wszystkie bramki logiczne, o kt贸rych dzi艣 m贸wi艂em stanowi膮 pewien poziom abstrakcji, kt贸ry pozwala przej艣膰 z czysto fizycznego spojrzenia na komputery na poziom logiczny, bez wi臋kszego przejmowania si臋 tym, jak w艂a艣nie fizycznie dana maszyna jest zbudowana.

Tam dalej pod spodem s膮 jakie艣 tranzystory, triody, przeka藕niki i p艂ynie pr膮d, ale nas ju偶 to tak do ko艅ca nie interesuje.

Ju偶 za pomoc膮 samych bramek logicznych mo偶na budowa膰 uk艂ady, kt贸re wyznaczaj膮 stany logiczne ca艂kiem skomplikowanych funkcji. Od tej pory mo偶emy r贸wnie偶 odsun膮膰 si臋 o my艣leniu o pr膮dzie i przej艣膰 na my艣lenie o danych – prawdzie i fa艂szu, czy zerze i jedynce.

Jakie rzeczy si臋 buduje z tych bramek logicznych? Tego dowiecie si臋 z kolejnych film贸w z tej serii.

#Informatyka #Komputery #TheGameIsNotOver

鉁 FACEBOOK:
http://www.FB.com/RetroGralnia

鉁 STRONA:

Strona G艂贸wna

鉁 MUZEUM GRY I KOMPUTERY MINIONEJ ERY:

Muzeum Gry i Komputery

#Informatyka #programowanie #TheGameIsNotOver

PS.
Tak, film nagrany jest, jak kilka ostatnich nie w Muzeum , ale na green screenie 馃槢