Czym s膮 duszki (ang. sprites) – elementy grafiki, na kt贸rych brak obs艂ugi cierpia艂 Spectrum, a kt贸rych moc wspiera艂a Commodore 64? Technologia z prze艂omu lat ’70 ' ’80, kt贸ra zmieni艂a oblicze gier video.

馃挵 WSPARCIE:
https://www.youtube.com/channel/UCA7G7bFVZxB5D9DrHKld2Ow/join

馃敶 ZASUBSKRYBUJ NASZ KANA艁!
https://www.youtube.com/retrogralniapl?sub_confirmation=1

馃敶SERWER DISCORD RG

Discord

P艂ynna definicja m贸wi, 偶e to dwuwymiarowe obiekty bitmapowe (czyli z艂o偶one z pixel贸w), kt贸re mo偶na doda膰 do reszty grafiki na ekranie wy艣wietlacza, np. do t艂a gry,
ale nadal mo偶na je kontrolowa膰 od niego w spos贸b niezale偶ny.

Duszki stosowane s膮 wiec zazwyczaj do prezentowania wszelkich ruchomych cz臋艣ci gry, jak postacie graczy, pociski, przeciwnicy, czy wybuchy.

Kontrol膮 duszk贸w i ich 艂膮czeniem z reszt膮 grafiki zajmuj膮 si臋 wyspecjalizowane uk艂ady danego komputera, czy konsoli b臋d膮ce cz臋sto elementami wi臋kszego uk艂adu graficznego.

M贸wi膮c po ludzku, je艣li wyobrazimy sobie grafik臋 gry, jako scen臋 przedstawienia z kukie艂kami, to 艂o grafiki mo偶emy wyobrazi膰 sobie w艂a艣nie jako t艂o sceny.

Duszki s膮 natomiast wyci臋tymi z papieru pacynkami, kt贸re si臋 mog膮 niezale偶nie porusza膰 przed ni膮.

鉁 FACEBOOK:
http://www.FB.com/RetroGralnia

鉁 STRONA:

Strona G艂贸wna

鉁 MUZEUM GRY I KOMPUTERY MINIONEJ ERY:

Muzeum Gry i Komputery

Overlaye:
https://github.com/TreyM/classic-crt-collection

#RetroSprz臋t #RetroGaming #TheGameIsNotOver