W tym filmie powiemy Wam jak tworzona jest i działa grafika w komputerach i konsolach 8-bitowych – na przykładzie komputera Commodore 64. Kilka słów o trybach graficznych HiRes, Multicolor, duszkach, przewijaniu ekranu, itp. Jak to jest, że posiadając tak mało pamięci komputery i konsole 8-bitowe potrafiły wyświetlić tak ładną grafikę?

PROGRAM BORGA – BALON RG

10 REM RG DUSZKI
20 PRINT”clear”
40 V=53248 : REM VIC II

41 POKE 53287,1
50 POKE 53288,3
55 POKE 53289,2

60 POKE 2042,13
61 FOR N=0 TO 62 : READ Q : POKE 832+N,Q : NEXT

65 POKE 2041,14
66 FOR N=0 TO 62 : READ Q : POKE 896+N,Q : NEXT

68 POKE 2040,15
69 FOR N=0 TO 62 : READ Q : POKE 960+N,Q : NEXT

75 POKE V+21,7
80 FOR X = 0 TO 255
90 POKE V+0, X
91 POKE V+1, 50
92 POKE V+2, X/2
93 POKE V+3, 120
102 POKE V+4, 150-(x/3)
103 POKE V+5, X
110 NEXT X
120 GOTO 80

1000 REM
1010 DATA 0,255,0
1020 DATA 3,255,192
1030 DATA 7,255,224
1040 DATA 7,24,224
1050 DATA 15,91,240
1060 DATA 15,26,240
1070 DATA 15,58,240
1080 DATA 15,88,240
1090 DATA 7,255,224
1100 DATA 3,255,192
1110 DATA 1,255,128
1120 DATA 1,24,128
1130 DATA 0,129,0
1140 DATA 0,129,0
1150 DATA 0,129,0
1160 DATA 0,66,0
1170 DATA 0,66,0
1180 DATA 0,255,0
1190 DATA 0,126,0
1200 DATA 0,126,0
1210 DATA 0,60,0
1230 REM
1240 DATA 0,0,0
1250 DATA 0,0,0
1260 DATA 0,63,128
1270 DATA 0,127,192
1280 DATA 1,255,224
1290 DATA 7,222,252
1300 DATA 15,225,254
1310 DATA 15,255,246
1320 DATA 63,255,238
1330 DATA 45,191,220
1340 DATA 51,207,188
1350 DATA 30,240,120
1360 DATA 0,63,224
1370 DATA 0,31,224
1380 DATA 0,0,192
1390 DATA 0,0,0
1400 DATA 0,0,0
1410 DATA 0,0,0
1420 DATA 0,0,0
1430 DATA 0,0,0
1440 DATA 0,0,0
1460 REM
1470 DATA 0,0,0
1480 DATA 0,0,7
1490 DATA 0,0,15
1500 DATA 0,0,6
1510 DATA 0,3,224
1520 DATA 1,199,224
1530 DATA 3,227,192
1540 DATA 31,224,0
1550 DATA 63,240,24
1560 DATA 60,248,120
1570 DATA 14,63,254
1580 DATA 7,255,242
1590 DATA 1,255,238
1600 DATA 1,255,188
1610 DATA 112,30,0
1620 DATA 252,28,0
1630 DATA 56,0,0
1640 DATA 0,0,0
1650 DATA 0,0,0
1660 DATA 0,0,0
1670 DATA 0,0,0

ŹRÓDŁA/MATERIAŁY:
http://dustlayer.com/vic-ii/2013/4/22/when-visibility-matters
http://dustlayer.com/vic-ii/2013/4/28/vic-ii-for-beginners-part-5-bringing-sprites-in-shape
http://www.studiostyle.sk/dmagic/gallery/gfxmodes.htm
https://www.c64-wiki.com/wiki/Sprite
https://www.c64-wiki.com/wiki/Graphics_Modes
https://www.c64-wiki.com/wiki/Standard_Bitmap_Mode
https://www.c64-wiki.com/wiki/Multicolor_Bitmap_Mode
http://cronodon.com/Programming/c64_programming.html

Commodore 64 – The Best Selling Computer In History


http://www.commodore.ca/manuals/c64_users_guide/c64-users_guide.htm
http://www.commodore.ca/manuals/c64_programmers_reference/c64-programmers_reference.htm

DEMO/MUZYKA
http://csdb.dk/release/?id=146723

FACEBOOK:
http://www.FB.com/RetroGralnia