Co kryje we wnętrzu kryje komputer Commodore 64? 40 letnią historię i niesamowite układy scalone – procesor MOS 6510, dźwiękowy SID i graficzny VIC-II. Czas je poznać!
💰 WSPARCIE:
https://patronite.pl/RetroGralnia
https://www.youtube.com/retrogralniapl/join
🔴 ZASUBSKRYBUJ NASZ KANAŁ!
https://www.youtube.com/retrogralniapl?sub_confirmation=1
🔴SERWER DISCORD RG
Spis Treści:
00:00 40 lat Commodore 64
00:30 Zacznijmy od MOS 6502
01:22 Co po MOS 6502? MOS decyduje
02:51 Układy nowej generacji dla konsoli nowej generacji
03:55 Instrument Muzyczny
06:51 Grafika dla gier – VIC II
16:11 Ograniczenia graficzne VICa
18:50 Konsola? Nie! Wielka zmiana planów
21:14 Commodore szokuje prototypem
22:00 Komputer projektowany na szybko
23:00 Trudne początki produkcji
26:00 Zajrzyjmy do środka Commodore 64
33:52 Co było błędami, co było decyzjami…
36:13 Stacja FDD – to nie wyszło…
39:03 Oszczędny MOS i Commodore
40:26 Komputer, z którego można być dumnym
Historia komputera Commodore 64 zaczyna się dość nietypowo, bo w sumie nie do końca w Commodore, ale w innej firmie z jej grupy – dokładnie u producenta chipów MOS Technology.
Firma ta powstała w roku 1969 i na początku swojego istnienia zajmowała się produkcją chipów wykorzystywanych w kalkulatorach Texas Instruments. Sytuacja ta zmieniła się dramatycznie, ale na lepsze gdy w roku 1975 firmę Motorola opuściła grupa inżynierów i przeszła do MOSa, gdzie zajęła się stworzeniem słynnego procesora MOS 6502.
O historii tego CPU opowiadałem zresztą w jednym z naszych historycznych filmów.
Firma MOS została co prawda zakupiona w roku 1976 przez Commodore, co spowodowało w niej pewne perturbacje kadrowe, ale tak naprawdę zachowała dość dużą niezależność. Na początku roku 1980 zakończyła właśnie pracę – jak wspomina szef grupy zajmującej się w niej rozwojem układów o wysokiej integracji w tamtym czasie Albert J. Charpentier – nad nowym procesorem z rodziny 6502 – modelem MOS 6510 wyposażonym w dodatkowe porty wejścia/wyjścia i osobnym kontrolerem I/O MOS 6526.
W tym okresie firma produkowała też zaprojektowany jeszcze 1979 roku – w domu – jeszcze poza MOSem – przez jego obecnie już pracownika Roberta Yannesa – procesor graficzny VIC – który trafił do komputerów Commodore VIC-20.
W tym momencie sprzedawała też sporo kości ROM i RAM – nie tylko do i na potrzeby Commodore, ale i do firm takich jak General Electric., Hewlett-Packard Co., Atari i wielu innych.
Inżynierowie w MOSie zastanawiali się – co dalej? Co stworzymy następnego? Mieli wtedy dość dużą dozę wolności – ograniczoną oczywiście względami ekonomicznymi i technologicznymi.
Innymi słowy – mogli stworzyć każdy układa do konkretnej wielkości i stopnia skomplikowania. Tylko co stworzyć?
Decyzja zapadła w styczniu 1981 roku – MOS stworzy układy graficzny i dźwiękowy nowej generacji – które będzie by napędzać next-genową konsole gier video. Decyzja ta została błyskawicznie przyklepana przez ich zwierzchnika po stronie Commodore – Charlesa Winterbla.
✅ FACEBOOK:
http://www.FB.com/RetroGralnia
✅ STRONA:
https://retrogralnia.pl
✅ MUZEUM GRY I KOMPUTERY MINIONEJ ERY:
🎵 Muzyka w tle:
https://youtube.com/c/momentvm