Retro Duo Portable V2.0 to urządzenie, które może zaspokoić Wasz nostalgiczny głód. Tak zwane „klony”, to produkty zyskujące obecnie na popularności. Firmy takie jak Hyperkin, czy Retro-Bit wykorzystują ten trend i popularność retro grania produkując systemy, na których można używać starych konsolowych kartridży.
Retrog-Bit podszedł do tego tematu już drugi raz, tworząc Retro Duo Portable (RDP) V2.0 – przenośny (do pewnego stopnia) system umożliwiający używanie dowolnego kartridża ze SNESa, nie zależnie od od zabezpieczenia regionalnego. Bez potrzeby dokonywania żadnych modyfikacji czy hacków. RDP V2.0 umożliwia także używania gier pochodzących z NESa, za pomocą będącej w pakiecie przejściówki RetroPort (która po włożeniu wystaje z urządzenia dość znacznie). Istnieje także możliwość zabawy z kartridżami z Segi Mega Drive/Genesis. Tu jednak należy użyć adaptera RetroGEN, który jest sprzedawany oddzielnie.
Pierwsza (poprzednia) próba stworzenia sprzętowego emulatora wyszła Retro-Bitowi dość skromnie. Ekran nie wyglądał za dobrze, sam sprzęt wyglądał na wykonany dość „tanio”, a kompatybilność z grami była ograniczona. W drugiej wersji firma postanowiła wykorzystać poprzednie doświadczenia i wprowadziła szereg usprawnień. Są to między innymi: polepszony ekran LCD, wyraźniejszy dźwięk, poprawiony pad cyfrowy i rozkład guzików na kontrolerach, a także dłużej działające akumulatory (Lithium-Ion) oraz lampka LED wskazująca ich stopień naładowania. Co najważniejsze, zwiększono stopień kompatybilności z kartridżami i grami.
RDP V2.0 zapakowane jest w dobrze wyglądające pudełko. Znajdziecie w nim całkiem dużo sprzętu: sama konsolę, plastikową podstawkę, kable TV/AV, zasilacz, adapter RetroPort, hub do kontrolerów oraz dwa kontrolery SuperRetro (których możecie używać również z oryginalnym SNESem).
Po przegraniu na konsoli sporej ilości godzin (na jednym załadowaniu baterii), doszliśmy do następujących wniosków:
Konsolka leży w ręku pewnie i ma odczuwalnie przyjemną miękką fakturę. Nie cierpi na przypadłość innych klonów tego typu, jaką jest uczucie „taniości” jeśli idzie o poziom wykonania i plastiki.
Pad krzyżykowy I rozkład guzików jest identyczny, jak na oryginalnym padzie SNES, więc używanie go przychodzi naturalnie. Jednak guziki z tyłu kontrolera wydają się być umiejscowione zbyt bliku slotu na sam kartridż. Jest to tylko jednak malutka niedogodność. Zewnętrze dodatkowe pady doskonale sprawdzają się, gdy chcecie podłączyć konsolkę do telewizora lub używać ich bezpośrednio z oryginalnym SNESem.
Mieliśmy kilka problemów z kompatybilnością z grami Super FX SNES, ale ogólnie rzecz biorąc jesteśmy zadowoleni z zapowiadanej przez Retro-Bit poprawy kompatybilności urządzenia.
Używanie adaptera RetroPort z kartridżami NES powoduje, że konsola staje się praktycznie ‘nie-przenośna’. Adapter wystaje za jednostkę, co wygląda po prostu źle. Jeśli chcesz pograć na natywnych starych kartridżach, będziesz musiał pogodzić się z tą ewidentną brzydotą. Gra na RDP V2.0 z RetroPortem, na pewno zwróci na Ciebie uwagę w publicznych środkach transportu.
Poprawiony ekran LCD jest lepszy od oryginalnego RDP (wyższa rozdzielczość), ale dużo jeszcze można by było w nim poprawić. Nadal trzeba dobrać odpowiedni kąt i nachylenie, by uzyskać przyzwoity obraz, co jest czasami dość irytujące. Urządzenie posiada także guzik pozwalający na trójstopniową zamianę kontrastu i jasności ekranu. Wyraźność obrazu jest przeciętna, porównując ją do obecnych telefonów komórkowych, ale biorąc pod uwagę cenę konsoli, to raczej zrozumiałe.
Głośniki w urządzeniu są teoretycznie bardzo dobre, ale zauważyliśmy, że przy maksymalnej głośności przy niektórych grach (np. Super Smash TV) dźwięk staje się zniekształcony przez charakterystyczne trzaski. Przy użyciu słuchawek słyszalny dźwięk był dobry, jednakowoż złącze audio umiejscowione powinno być z boku konsolki, a nie na górze (gdzie przeszkadza!).
Czy powinieneś z miejsca rzucić się do sklepu po Retro Duo Portable V2.0? To zależy. Jeśli dobrze czujesz się z (legalnym) emulowaniem swoich 8 i 16-bitowych gier z Segi i Nintendo, to nie. Jednak, jeśli szukasz systemu , do którego mógłbyś włożyć kartridż e ze swojej kolekcji NES, SNES i Mega Drive, to RDP V2.0 jest doskonałym wyborem. Dodatkowym plusem posiadania RDP V2.0 jest fakt, że twoje oryginalne konsole będą chronione przed ewentualnym uszkodzeniem. Bądźmy bowiem szczerzy, te stare sprzęty nie są przecież wieczne.
Werdykt: Jeśli podoba ci się wizja konsoli, na której możesz pograć na swoich kartridżach z SNESa i NESa od razu po wyciągnięcia z pudełka, sprawdź ten produkt.
[pullquote]
Artykuł źródłowy znaleźć można na stronie Ausretrogamer.com
Tłumaczenie artykułu – za zgodą – RetroGralnia
[/pullquote]